• Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • RSS
  • Navigator

Rady a tipy

Příprava vystoupení:

  • Zamyslete se nad strukturou – úvod, stať a závěr.

  • Vyprávějte příběh.

  • Připravte si tzv. take-home message – jednu informaci, kterou chcete, aby si publikum odneslo.

  • To, co říkáte, by mělo být propejeno s každodenním životem lidí v publiku.

  • Uveďte kontext.

  • Humor používejte jen tehdy, kdy se to hodí.

  • Vymyslete zajímavý úvod – udává tón celého vystoupení.

  • Vyvolejte v lidech zvědavost.

  • Vyhněte se vědecké hantýrce a nebuďte příliš vědečtí – najděte jednodušší synonyma.

  • Neříkejte toho příliš – lidé jsou schopni pojmout jen omezené množství nových informací.

  • Vyzkoušejte své vystoupení na někom z nevědeckého oboru (kamarádi a rodina).

  • Ujistěte se, že se vejdete do časového limitu (3 minuty).

  • Zkoušejte, zkoušejte, zkoušejte; zrcadlo i spolužák Vám dobře poslouží.


Při vystoupení:

  • Příchod na jeviště neuspěchejte.

  • Nezačněte mluvit hned, jak vstoupíte na jeviště – udělejte menší pauzu.

  • Nebuďte ztuhlý – zaujměte přirozený postoj.

  • Nepřešlapujte bezdůvodně tam a zpět – rozptyluje to pozornost publika.

  • Gesta by na jevišti měla být výraznější.

  • Vyhněte se monotonii (například v tónu hlasu).

  • Udržujte oční kontakt s celým publikem – nedívejte se pouze jedním směrem.


Pomůcky

Pomůcky NETVOŘÍ vystoupení. Jsou nástrojem, které ho PODPORUJÍ.


Pomůcky by MĚLY:

  • Mít smysl.

  • Být všem v publiku viditelné.

  • Posílit vaše klíčové poselství.

  • Ilustrovat těžko pochopitelné myšlenky.


Pomůcky by NEMĚLY:

  • Odvádět pozornost od toho, co říkáte.

  • Být matoucí či příliš komplikované.

  • Být nečitelné – například popisky obrázku apod.


Co upoutá pozornost publika:

  • Nové zajímavé informace.

  • Vaše zapálení pro to, o čem mluvíte.

  • Humor (vtipy, zábavné anekdoty apod.)

  • Napětí a překvapení, kontroverze.

  • Propojení s každodenním životem.

  • Pomůcky.


Poslední změna: 30. květen 2022 10:51 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na: