Zamyslete se nad strukturou – úvod, stať a závěr.
Vyprávějte příběh.
Připravte si tzv. take-home message – jednu informaci, kterou chcete, aby si publikum odneslo.
To, co říkáte, by mělo být propejeno s každodenním životem lidí v publiku.
Uveďte kontext.
Humor používejte jen tehdy, kdy se to hodí.
Vymyslete zajímavý úvod – udává tón celého vystoupení.
Vyvolejte v lidech zvědavost.
Vyhněte se vědecké hantýrce a nebuďte příliš vědečtí – najděte jednodušší synonyma.
Neříkejte toho příliš – lidé jsou schopni pojmout jen omezené množství nových informací.
Vyzkoušejte své vystoupení na někom z nevědeckého oboru (kamarádi a rodina).
Ujistěte se, že se vejdete do časového limitu (3 minuty).
Zkoušejte, zkoušejte, zkoušejte; zrcadlo i spolužák Vám dobře poslouží.
Příchod na jeviště neuspěchejte.
Nezačněte mluvit hned, jak vstoupíte na jeviště – udělejte menší pauzu.
Nebuďte ztuhlý – zaujměte přirozený postoj.
Nepřešlapujte bezdůvodně tam a zpět – rozptyluje to pozornost publika.
Gesta by na jevišti měla být výraznější.
Vyhněte se monotonii (například v tónu hlasu).
Udržujte oční kontakt s celým publikem – nedívejte se pouze jedním směrem.
Pomůcky NETVOŘÍ vystoupení. Jsou nástrojem, které ho PODPORUJÍ.
Pomůcky by MĚLY:
Mít smysl.
Být všem v publiku viditelné.
Posílit vaše klíčové poselství.
Ilustrovat těžko pochopitelné myšlenky.
Pomůcky by NEMĚLY:
Odvádět pozornost od toho, co říkáte.
Být matoucí či příliš komplikované.
Být nečitelné – například popisky obrázku apod.
Nové zajímavé informace.
Vaše zapálení pro to, o čem mluvíte.
Humor (vtipy, zábavné anekdoty apod.)
Napětí a překvapení, kontroverze.
Propojení s každodenním životem.
Pomůcky.